Ο Σύλλογος

ΝΕΟ ΚΙΝΗΜΑ Καταγγελία Νο2 για την Biennale. Το χρονικό μιας μεθόδευσης

ΝΕΟ ΚΙΝΗΜΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ

Καταγγελία No2 για την Biennale

Το χρονικό μιας μεθόδευσης

            Το ΥΠΕΝ έλαβε την τολμηρή και θετική ως έμπνευση απόφαση να ορίσει ως επίτροπο της εθνικής συμμετοχής της φετινής Biennale της Βενετίας τον ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ . Μετά από μια κατ’ αρχήν θετική απόφαση και πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από την πλειοψηφία του ΔΣ (Α. Δημητριάδης, Μ.  Δεσποτίδη, Ε. Σελιανίτη, Ν. Φιντικακης, Κ. Γαλανός, Γ. Πλατσάκης)  για τη διαχείριση της ανάθεσης, ακολούθησε όργιο αυθαίρετων ενεργειών, που στηρίχθηκαν σε αντιδεοντολογική απόφαση νέας πλειοψηφίας του ΔΣ (Ν. Φιντικάκης, Κ. Γαλανός, Γ. Πλατσάκης, Τ. Κατερίνη, Κεκάτος, Α. Χαλικιάς), η οποία δημιουργήθηκε με αλλαγή θέσης τριών μελών του. Το Νέο Κίνημα Αρχιτεκτόνων από την ημέρα της ανατροπής της αρχικής απόφασης έχει καταγγείλει τις διαδικασίες που ακολουθούνται και απέχει ολοληρωτικά από αυτές απεκδυόμενο κάθε ευθύνης για τα αποτελέσματά τους.

            Παραθέτουμε τα κυριότερα και τα πιο συγκεκριμένα από τα γεγονότα-ενέργειες που μας οδήγησαν στην απόφαση αυτή, αλλά και τα αποτελέσματά τους, που σημάδεψαν από τότε τις εξελίξεις, επιφυλασσόμενοι για την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τη σκοπιμότητα των ενεργειών αυτών και τα συγκεκριμένα συμφέροντα που εξυπηρετήθηκαν.

  1. Στις 14 Ιανουαρίου 2016 έγινε ανοιχτή πρόσκληση προς τα μέλη του Συλλόγου με σκοπό μεταξύ άλλων να προκύψει 9μελής Επιστημονική Επιτροπή (Ε.Ε.) μετά από κλήρωση μεταξύ αυτών που θα πληρούσαν τις προϋποθέσεις της πρόσκλησης. Στις 21 Ιανουαρίου 2016 και ενώ έχει λήξει η προθεσμία της πρόσκλησης, το ΔΣ μετά από πρόταση της Συσπείρωσης και με τη νέα πλειοψηφία αλλάζει τους όρους της πρόσκλησης, καταργώντας την κλήρωση και καθιστώντας την πρόσκληση εκ των πραγμάτων παραπλανητική. Και μόνο αυτό καθιστά τη διαδικασία διαβλητή.
  2. Το ΔΣ με τη νέα πλειοψηφία αποφασίζει να αποτελέσουν την Ε.Ε. και τα 22 μέλη του Συλλόγου που εκδήλωσαν ενδιαφέρον. Η πρόεδρος του ΔΣ (Συσπείρωση), η οποία περιλαμβανόταν στον κατάλογο των 22, υπερψήφισε την απόφαση αυτή, αποφεύγοντας την κλήρωση, διασφαλίζοντας έτσι κατά παράβαση των όρων της πρόσκλησης τη συμμετοχή της στην επιτροπή.
  3. Αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση της αλλαγής των όρων της πρόσκλησης, 5 συνάδελφοι που είχαν εμπρόθεσμα εκδηλώσει ενδιαφέρον, με ανακοίνωσή τους ή σιωπηρά αποσύρθηκαν από τον κατάλογο των “μελών” της “Επιστημονικής Επιτροπής”. Την ίδια ώρα 5 συνάδελφοι που είχαν εκπρόθεσμα εκδηλώσει ενδιαφέρον περιλήφθηκαν στην “Επιστημονική Επιτροπή”.
  4. Μπροστά στο ολοκληρωτικό σκάνδαλο μικρότερη σημασία έχει η χαλαρότητα που επικράτησε ως προς την ικανοποίηση του κριτηρίου που έδινε δικαίωμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
  5. Η “Ε.Ε.”, αφού διατύπωσε το θέμα (“Επινοώντας στο εργοτάξιο της κρίσης”), υποκριθηκε ότι εφαρμόζει την αρχική, μόνη έγκυρη, απόφαση ως προς το “ανοιχτό κάλεσμα για την υποβολή προτάσεων προκειμένου να συγκροτηθεί η εθνική συμμετοχή στη Μπιενάλε”. Έτσι στις 2 Φεβρουαρίου 2016 έχουμε την πρώτη “δημόσια” πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος με προθεσμία υποβολής 3 εικοσιτετράωρα μετά, την 5η Φεβρουαρίου 2016! Είναι σκανδαλώδης η χωρίς λογο ασφυκτική τριήμερη προθεσμία, γιατί στην πραγματικότητα ακυρώνει στην πράξη το μόνο ανοικτό κάλεσμα προς τους συναδέλφους για συμμετοχή στη Biennale,  εκμηδενίζοντας τον χρόνο που είχαν για να σκεφτούν και να διαμορφώσουν τις προτάσεις τους.
  6. Η πρόσκληση δεν ήταν στην πραγματικότητα δημόσια, και αυτό φαίνεται από το ότι καλούνται οι συνάδελφοι να “καταθέσουν εκ νέου” προτάσεις. Η πρόσκληση απευθύνθηκε στην πραγματικότητα στους μυημένους, που είχαν ήδη καταθέσει προτάσεις για τη διαμόρφωση του θέματος και οι οποίοι θεωρήθηκαν  αυτόματα ως συμμετέχοντες! Για να μην υπάρχουν αυταπάτες σχετικά με την ομοφωνία για ανοικτές διαδικασίες και  διαφάνεια, σημειώνουμε ότι  κατά τη διάρκεια των ψηφοφοριών του Δ.Σ. του Συλλόγου για την αρχική και έγκυρη απόφαση, σε παρατήρηση μέλους του συμβουλίου: “για τη δημόσια πρόσκληση συμφωνούμε όλοι” η πρόεδρος είπε : “ όχι, δε συμφωνούμε όλοι” και ψήφισε λευκό!
  7. Σε ιστοσελίδα της Μπιενάλε, που δημιουργήθηκε μέσα από τις θολές αυτές διαδικασίες, υπήρξε επιλεκτική ανάρτηση των προτάσεων για τη διαμόρφωση του θέματος. Π.χ.: παραλείφθηκε η πρόταση του Νεου Κινήματος Αρχιτεκτονων (Α.Π.60336 -12/01/2016). Εννοείται ότι η πρόταση του Νέου Κινήματος Αρχιτεκτόνων έχει γενικώς εξαφανιστεί από όλα τα υλικά της Biennale.
  8. Για να παρουσιαστεί επίπλαστη ευρύτητα συμμετοχής, σε ανακοίνωση για την  “1η συνάντηση εργασίας για όσους κατέθεσαν πρόταση” στις 23/01/2016 στα γραφεια του ΣΑΔΑΣ, αναφέρεται, όπως καταγγέλθηκε από τον ίδιο, η συμμετοχή απόντος συναδέλφου που ζει στην Περιφέρεια, ο οποίος μάλιστα εμφανίζεται  και να έχει “τοποθετηθεί”! Εννοείται ότι για τη συνάντηση αυτή δεν ενημερώθηκε το Νέο Κίνημα Αρχιτεκτόνων, αν και είχε υποβάλει πρόταση.

 

Η επιβεβαίωση των αρχικών μας ανησυχιών, ως απότελεσμα της  μεθόδευσης που προηγήθηκε, αποτυπώνεται στο “ψήφισμα των μελών των επιτροπών της Biennale προς ΔΣ του ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ”  της 16/2/2016. Στο ψήφισμα αυτό ζητιέται η επικύρωση του άτυπου τρόπου λειτουργίας των επιτροπών της Biennale και των “συμμετεχόντων”, πού λειτουργούν σε συγχώνευση ως ένα “σώμα” κρινόντων και κρινομένων, που ήταν όπως αποδείχθηκε και η αρχική επιδίωξη. Ο τρόπος λειτουργίας εννοείται ότι έτσι κι αλλιώς αποκλείει κάθε συνάδελφο εκτός κυκλώματος και ασφαλώς τους συναδέλφους που βρίσκονται μακρυά από τα 2-3 μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Για εμάς η δημοκρατία, η διαφάνεια και η πανελλαδική λειτουργία θα εξασφαλιζόταν στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό με την αρχική απόφαση και πρόσκληση του ΔΣ. Επειδή όλοι το καταλαβαίνουν αυτό, άλλωστε ήδη οι αντιδράσεις είναι πολλές, έχουμε την πεποίθηση ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια μεθοδευμένη διαβλητή διαδικασία. Από τη μεριά μας υποσχόμαστε ότι τίποτα σχετικά με τη Biennale δεν θα μείνει κρυφό. Θα επανέλθουμε.

 

16/02/2016

Η γραμματεία του Νέου Κινήματος Αρχιτεκτόνων