Δέσμη εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια του BAUHAUS, 13 – 16 Μαϊου, Χανιά
Γιατί το BAUHAUS σήμερα?
Wieso gerade heute BAUHAUS?
Δέσμη εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια του BAUHAUS
13 – 16 Μαϊου 2019, Πνευματικό Κέντρο Χανίων, Ανδρ. Παπανδρέου 74, Χανιά
Συνδιοργάνωση:
Σχολή Αρχιτεκτόνων μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης και GOETHE Ζentrum Chania
με την υποστήριξη του Goethe Institut Athen και της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων.
Επιστημονική υπεύθυνη: Αμαλία Κωτσάκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια Πολυτεχνείου Κρήτης
Η δέσμη εκδηλώσεων με τίτλο «Γιατί το BAUHAUS σήμερα;» αποτελεί συνδιοργάνωση της Σχολής Αρχιτεκτόνων μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης και του Goethe Zentrum Chania με την υποστήριξη του Goethe Institut Athen και της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, με επιστημονική και οργανωτική επιμέλεια της Αμαλίας Κωτσάκη, αναπληρώτριας καθηγήτριας της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πολυτεχνείου Κρήτης. Οι εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν από 13 έως 16 Μαϊου 2019 στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων. Η είσοδος είναι ελεύθερη και θα υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση στα ελληνικά.
Ο χαρακτήρας των εκδηλώσεων είναι διεθνής και εντάσσονται στον ευρύτερο κύκλο εκδηλώσεων με τίτλο «100 jahre BAUHAUS» www.bauhaus100.com που συντονίζει η Αρχιτεκτονική Σχολή του BAUHAUS στο Dessau.
Η δέσμη εκδηλώσεων στα Χανιά περιλαμβάνει ημερίδα με ομιλίες διακεκριμένων αρχιτεκτόνων και ακαδημαϊκών, διαλέξεις, παρουσιάσεις ερευνών σχετικών με το Bauhaus, προβολές ταινιών, έκθεση και εργαστήρια για παιδιά.
Κεντρική ομιλήτρια στον κύκλο εκδηλώσεων είναι η Dr Regina Bittner, Διευθύντρια του Διεθνούς Προγράμματος της Σχολής του Bauhaus στο Dessau και Αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Bauhaus – Dessau.
Το BAUHAUS είναι το αρχιτεκτονικό κίνημα εκείνο που κατ’ εξοχήν έχει καθορίσει την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής του 20ου αιώνα και μέχρι της μέρες μας ως μέρος αυτού που ονομάζουμε «μοντέρνο κίνημα». Η εξέχουσα σημασία του προκύπτει κυρίως από τον ίδιο του τον σκοπό να προτείνει έναν άλλο τρόπο ζωής όπου η τέχνη και η καθημερινότητα δεν διαχωρίζονται. Κατά τούτο οι θέσεις του BAUHAUS συχνά με χαρακτήρα επαναστατικό, δεν περιορίζονται στα στενά πλαίσια της αρχιτεκτονικής αλλά επεκτείνονται σε ολόκληρο το εύρος των τεχνών γεφυρώνοντας την τέχνη με την τεχνική και θεωρώντας την αρχιτεκτονική αναπόσπαστο μέρος τους. Σε αυτό ακριβώς το σημείο απαντάται η βαθύτερη πολιτική διάσταση του κινήματος που το καθιστά επίκαιρο.
Οι εκδηλώσεις στα Χανιά επιχειρούν να απαντήσουν στο καίριο ερώτημα που εμφανίζεται ήδη στον τίτλο τους «Γιατί το BAUHAUS σήμερα;», να αναδείξουν την σύγχρονη δραστικότητα των προταγμάτων του κινήματος και παράλληλα να δώσουν την ευκαιρία να συζητηθούν κρίσιμα και επίκαιρα αρχιτεκτονικά θέματα όπως ο ρόλος του αρχιτέκτονα στην κοινωνία, τα όρια της αρχιτεκτονικής πράξης, το πολιτικό νόημα της αρχιτεκτονικής και της τέχνης, οι σχέσεις ανάμεσα στις τέχνες και ανάμεσα στην τέχνη και την τεχνική, η αρχιτεκτονική εκπαίδευση, ζητήματα στα οποία οι απαντήσεις που έχει δώσει εξακολουθούν μέχρι σήμερα να απασχολούν την αρχιτεκτονική σκέψη ειδικώς στις μέρες μας που η οικονομική κρίση έχει φέρει στο προσκήνιο τα περισσότερα από αυτά.
Δέσμη εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια του BAUHAUS
Γιατί το BAUHAUS σήμερα?
Wieso gerade heute BAUHAUS?
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Δευτέρα 13 Μαϊου ώρα 17.00-20.00
BAU–KIDS – Εργαστήριο για παιδιά 6-10 ετών
Υπεύθυνος: Κωστής Ουγγρίνης, αναπληρωτής καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης – Εργαστήριο Tie Lab
Το BAU_KIDS απευθύνεται σε παιδιά 6-10 ετών έχει κεντρικό άξονα τη δημιουργική κατανόηση των βασικών αξιών που προώθησε η σχολή BAUHAUS, οι οποίες επηρεάζουν την αρχιτεκτονική και δημιουργική σκέψη μέχρι σήμερα.
Για δηλώσεις συμμετοχής στείλτε mail στο kouggrinis@isc.tuc.gr έως 5 Μαϊου 2019.
Τρίτη 14 Μαϊου 2019
Γιατί το BAUHAUS σήμερα? Τέχνη και καθημερινότητα.
19.30 Νατάσα Χασιώτη, Κριτικός και Ιστορικός του Χορού
«ΒAUHAUS: Κοστούμια, Ήχος, Χρώματα, Κίνηση». Εισήγηση με αφορμή το Τριαδικό μπαλέτο του Oskar Schlemmer
Η Νατάσσα Χασιώτη MA, (UniversityofSurrey, UK) είναι κριτικός και ιστορικός χορού. Ξεκίνησε την επαγγελματική της σταδιοδρομία το 1992. Διδάσκει από το 2000 Ιστορία Χορού στο Επαγγελματικό Τμήμα της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης. Έχει μεταφράσει 11 βιβλία -ανάμεσα σ’ αυτά, τα Ημερολογιακά Τετράδια -του Vaslav Nijinsky. Έχει στο ενεργητικό της ένα ντοκυμαντέίρ για τον Σύγχρονο Χορό στην Ελλάδα (ΝΕΤ 2001), ενώ το video-dance “Lois & Clark” παρουσιάστηκε στην πλατφόρμα νέας χορογραφίας στο PACT-Zollverein (2004). Ένα δεύτερο video με τίτλο “Thesplendourandtheblaze” (2006) έχει θέμα γυναίκες-δολοφόνους από το αρχαίο Ελληνικό δράμα. Έχει εκπροσωπήσει τη χώρα της σε πολλές σημαντικές διεθνείς εκδηλώσεις (Γερμανία, Βέλγιο, Σιγκαπούρη, Καναδάς, Ιρλανδία, Ιαπωνία, Πολωνία κ.α.).
20.15 Προβολή ταινιών
- Man und Mask – « Άνθρωπος και Μάσκα: Ο Oskar Schlemmer και η Σκηνή του Bauhaus», 1969, 27΄
Αναβίωση και σκηνοθεσία: Margarete Hasting, Μουσική: Erich Ferstl
Χορευτές: W., C. Miskulin, H. Weich, E. Rösel, I. Werndl - Bauhaus und Bühne – Triadisches Ballett von Oskar Schlemmer 30’
Το Τριαδικό Μπαλέτο (Oskar Schlemmer 1922), αναβίωση του 1970, 30’. Σενάριο και χορογραφία: Margarete Hasting, Franz Schömbs, Georg Verden Μουσική: Erich Ferstl | Χορευτές: Edith Demharter, Ralph Smolik, Hannes Winkler. Ταινία σε τρία μέρη, βασισμένη στους χορούς του Oskar Schlemmer.
Τετάρτη 15 Μαϊου 2019
Γιατί το BAUHAUS σήμερα? Παλιές και νέες ματιές.
- 00 Προβολή ταινίας
“Bauhaus modell und Mythos», 2010, 104’ – «ΒΑUHAUS – ΜΟΝΤΕΛΟ ΚΑΙ ΜΥΘΟΣ»
Ντοκιμαντέρ – Σκηνοθεσία: Niels Bolbrinker & Kerstin Sutterheim
Το ντοκιμαντέρ αποτελεί μια σφαιρική κριτική παρουσίαση των καλλιτεχνικών και πολιτικών στόχων του Bauhaus από την επαναστατική του ίδρυση μετά τον Α’ παγκόσμιο πόλεμο και τη διάλυσή του στην ναζιστική εποχή μέχρι την κατασκευαστική δραστηριότητα στο νεοσύστατο Ισραήλ και τη γένεση του μύθου «Bauhaus» στις ΗΠΑ.
Πρώην φοιτητές του Bauhaus ξετυλίγουν αναμνήσεις ενώ οι δάσκαλοι παίρνουν το λόγο μέσω αρχειακού υλικού.
- 00 Γιατί το BAUHAUS σήμερα? – Η ματιά των νεότερων
Παρουσίαση ερευνών που εκπονήθηκαν στο Εργαστήριο Ερευνών Ιστορίας και Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής υπό την επίβλεψη της αν. καθηγήτριας Αμαλίας Κωτσάκη
- Ελένη Μουγκάση, Εύα Μπόλου, «Ας ντυθούμε BAUHAUS»
- Άγκυ Τομαρά, Ειρήνη Τσακίρη, «BAUHAUS γένους θηλυκού – H περίπτωση της Lilly Reich”
- Aμαλία Ματιάτου, «Το χρώμα στο ‘ελληνικό’ BAUHAUS»
- Λουκία Μάρθα, αρχιτέκτων ESA– υποψ. διδάκτωρ Σχολής Αρχιτεκτόνων ΠΚ, «Ζεύξεις αρχιτεκτονικής και τέχνης στο έργο του αρχιτέκτονα και ζωγράφου Τάκη Μάρθα (1905-1965). Θα το λέγαμε ‘ελληνικό’ Bauhaus;”.
21.00 Συζήτηση
Πέμπτη 16 Μαϊου 2019
«Γιατί το BAUHAUS σήμερα;»
Ημερίδα, Εγκαίνια έκθεσης και Κεντρική Ομιλία.
17.00 Έναρξη ημερίδας – Χαιρετισμοί
Συντονισμός: Αμαλία Κωτσάκη
17.10 – 18.00
Δ.Τσακαλάκης – Αλ.Βαζάκας, Καθηγητές Πολυτεχνείου Κρήτης – Γ. Προκάκης, ΤUBerlin
«Γιατί το BAUHAUS σήμερα στην αρχιτεκτονική εκπαίδευση;»
18.00 – 18.40
Ζήσης Κοτιώνης, καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας – Κωστής Βελώνης, εικαστικός
«Bauhaus is (not) my house»
18.40 – 19.20
Παναγιώτης Τουρνικιώτης, καθηγητής ΕΜΠ – Δρ Πηνελόπη Πετσίνη, Θεωρητικός φωτογραφίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
«H τέχνη στην καθημερινή ζωή – Η καθημερινή ζωή ως τέχνη»
19.20 Εγκαίνια έκθεσης BAU_TUC_ ΑUTO
Έκθεση σχεδίων, προπλασμάτων και βίντεο από την διαδικασία σχεδιασμού του αμαξώματος ενός αυτοκινήτου TUCER, από ομάδα φοιτητών/τριών στο πλαίσιο των δράσεων του «Εργαστηρίου Ψηφιακών Κατασκευών και ταχείας πρωτοτυποποίησης» της Σχολής Αρχιτεκτόνων μηχ. σε συνεργασία με τη Σχολή ΜΠΔ του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Επιστ. υπεύθυνος: Αλέξανδρος Βαζάκας, επίκουρος καθηγητής.
20.00 Κεντρική ομιλία
Dr Regina Bittner, Διευθύντρια του Διεθνούς Προγράμματος της Σχολής του Bauhaus στο Dessau και Αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Bauhaus – Dessau.
“Das Bauhaus: ein transkulturelles Erbe” – «Το Bauhaus: μια διαπολιτισμική κληρονομιά”»
20.45 Συζήτηση
Έκθεση BAU_TUC_AUTO
H κληρονομιά του Bauhaus στην αρχιτεκτονική εκπαίδευση
στο φουαγιέ του Πνευματικού κέντρου Χανίων
Επιστημονικός υπεύθυνος: Αλέξανδρος Βαζάκας, επίκουρος καθηγητής
Η έκθεση παρουσιάζει σχέδια, μακέττες και βίντεο από τον σχεδιασμό και την κατασκευή του αμαξώματος και του εσωτερικού του αυτοκινήτου TUCER από ενισχυμένο πλαστικό (fiber reinforced plastics), ενός πειραματικού αυτοκινήτου που κινείται με κυψέλες καυσίμου και αποτελεί πραγματική ανάθεση σε συνεργασία με τη Σχολή Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Σε ευθεία αναλογία με το πρόγραμμα του BAUHAUS, το συγκεκριμένο εργαστήριο εισάγει τη σχέση της φορμαλιστικής και τεχνικής παιδείας του αρχιτέκτονα με τη γνώση του τεχνίτη, την εμπειρική γνώση, τα υλικά, τη βιομηχανία και τις διαδικασίες παραγωγής. Παράλληλα, διερευνά τις νέες δυναμικές που οι ψηφιακές τεχνολογίες επιφέρουν κυρίως στη σχέση του δημιουργού με το μαζικά παραγόμενο προϊόν και τη δημιουργία βιομηχανικών πρωτοτύπων. Οι σπουδαστές εκπαιδεύονται στις δυνατότητες και στους περιορισμούς του εργαστηρίου, στη Μπαουχαουζιανή «εντός κανόνων» ελευθερία έκφρασης , δομώντας τις μορφές τους και την αισθητική τους λαμβάνοντας εξ αρχής υπ’ όψιν τις δυνατότητες των υλικών και του ιεραρχημένου τρόπου σκέψης που επιφέρει ο παραμετρικός σχεδιασμός.
Τα παραπάνω εκπονήθηκαν στο πλαίσιο κατ ‘ επιλογήν μαθήματος «Παραμετρικός σχεδιασμός » στην Σχολή Αρχιτεκτόνων μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης το οποίο διδάσκει ο επίκουρος καθηγητής Αλέξανδρος Βαζάκας.
——————————————————————————————-BAU–KIDS – Εργαστήριο για παιδιά 13.5.2019, 17.00-20.000
Για δηλώσεις συμμετοχής στείλτε mail στο kouggrinis@isc.tuc.gr έως 5 Μαϊου 2019.
Υπεύθυνος: Κωστής Ουγγρίνης, αναπληρωτής καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης – Εργαστήριο «Μεταβαλλομένης Αρχιτεκτονικής, Κινητικών Συστημάτων και Ευφυών Περιβαλλόντων» Tie Lab
Το BAU_KIDS απευθύνεται σε παιδιά 6-10 ετών έχει κεντρικό άξονα τη δημιουργική κατανόηση των βασικών αξιών που προώθησε η σχολή BAUHAUS, οι οποίες επηρεάζουν την αρχιτεκτονική και δημιουργική σκέψη μέχρι σήμερα.
Θα πραγματοποιηθούν 3 επιμέρους εργαστήρια:
- Πειραματισμοί με την απλότητα των βασικών στερεών. Κατασκευές με στόχο την κατανόηση της έννοιας της σύνθεσης μορφών και υλικών.
- Φόρος τιμής στο τετράγωνο. Κατανόηση της γεωμετρικής πλοκής με αφετηρία το τετράγωνο χαρτί μέσα από την τεχνική του Origami.
- «Χορικά» στερεά. Χορός και χώρος με στόχο την κατανόηση της εκφραστικότητας και το αποτύπωμά της σαν άυλη γεωμετρία στο χώρο.