Προηγούμενη σελίδα

Κατευθυντήριες γραμμές για τη Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Εκπαίδευση για τους αρχιτέκτονες στην Ευρώπη



Η Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Εκπαίδευση (CPD) για τους αρχιτέκτονες συσχετίζεται, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με το επάγγελμα και με το δημόσιο συμφέρον. Η αναγκαιότητά της επιβεβαιώθηκε στις οδηγίες και η σχετικότητά της είναι ακόμα μεγαλύτερη με τη νέα διευρυμένη διαμόρφωση της Ευρώπης. Δεδομένου ότι η ποικιλομορφία της κατάρτισης και της πρακτικής έχει αυξηθεί, το CPD έχει γίνει υποχρέωση για τους επαγγελματίες αρχιτέκτονες και τις οργανώσεις τους.

Το ACE θεωρεί ότι η εξέλιξη αυτής της μόνιμης κατάρτισης είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα (αναφορά στο Παράρτημα). Σκοπεύει να προωθήσει, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τις αποδοτικότερες προσεγγίσεις σε αυτό το θέμα. Υπενθυμίζει ότι είναι ένας στόχος να εξασφαλίσει την υιοθέτηση του CPD από όλες τις οργανώσεις μέλη του μέχρι το 2010. Αυτό πρέπει να υλοποιηθεί για τους αρχιτέκτονες σε μια ετήσια και συστηματική πρακτική του CPD

Το CPD για τους αρχιτέκτονες μπορεί να οριστεί ως μια δομημένη και οργανωμένη δραστηριότητα που πραγματοποιείται από τους αρχιτέκτονες στα πλαίσια ενός κατάλληλα διαμορφωμένου προγράμματος και πλαισίου. Αυτή η δραστηριότητα στοχεύει στη συντήρηση και τη βελτίωση της προσωπικής τους παιδείας, της πρακτικής και της επάρκειάς τους και να επικαιροποιεί τη γνώση τους σχετικά με τις τέχνες, την επιστήμη και την τεχνολογία, όπου υπάρχει μόνιμη εξέλιξη, καθώς επίσης και στον τομέα των αισθητικών, κοινωνικών και νομικών κανόνων.

Το CPD πρέπει να θεωρηθεί ως το τρίτο μέρος ενός πλήρους αρχιτεκτονικού προγράμματος εκπαίδευσης. Είναι το συμπλήρωμα της αρχικής περιόδου εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια της οποίας αποκτώνται οι γνώσεις των βασικών αρχών της αρχιτεκτονικής παιδείας και προσέγγισης της διαδικασίας σχεδιασμού και του δεύτερο επιπέδου όπου κερδίζεται η επαγγελματική εμπειρία.

Οι επαγγελματικές οργανώσεις, μέλη του ACE, που υιοθέτησαν το χάρτη CPD το 2001, ανέλαβαν να προωθήσουν στους αρχιτέκτονες μέλη τους, τα προγράμματα CPD ενός υψηλού και ίσου επιπέδου σε όλη Ευρώπη, πράγμα που θα οδηγούσε στα υπάρχοντα παραδείγματα. Αυτά τα προγράμματα θα εξελιχθούν ώστε να είναι πλήρως λειτουργικά από το 2010

Το παρόν έγγραφο προτείνει μερικές γενικές κατευθύνσεις που θα μπορούσαν να είναι χρήσιμες σε τέτοιες επαγγελματικές οργανώσεις στις ενέργειές τους σχετικά με την πολιτική τους στη Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Γιατί οργανώνεται η Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Εκπαίδευση για τους αρχιτέκτονες στην Ευρώπη;

  1. Είναι μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις στο νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο με στόχο να βεβαιώσει την κοινωνία, τους καταναλωτές, τους πελάτες και τους πολιτικούς ότι, σε όλη την Ευρώπη, η ικανότητα των αρχιτεκτόνων διατηρείται και βελτιώνεται κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής ζωής τους, με μια επαρκή διαδικασία του CPD, που εκφράζει ένα υψηλό επίπεδο προσόντων.
  2. Η αειφόρος Εκπαίδευση, που γίνεται κατανοητή ως ανησυχία για αυτό που θα αφεθεί στις μελλοντικές γενεές, υποδηλώνει την εξέλιξη των νέων προσεγγίσεων στην αρχιτεκτονική πρακτική καθώς η αρχιτεκτονική συμβάλλει έντονα στη χωροταξική και περιβαλλοντική οργάνωση της κοινωνίας.
  3. Οι τεχνολογίες, οι νομικοί κανόνες και τα διαθέσιμα υλικά αλλάζουν συνεχώς. Επομένως είναι απαραίτητο για τους αρχιτέκτονες να εξελίσσουν συνεχώς τη γνώση τους σε αυτά τα διαφορετικά αντικείμενα προκειμένου να διατηρούν την αρχική ικανότητά τους.
  4. Επιπλέον οι απαιτήσεις των πελατών και των χρηστών, εξελίσσονται συνεχώς και αυτό έχει σημαντικό αντίκτυπο και στις αναφορές και στις αρχιτεκτονικές απαντήσεις στα προβλήματα που τίθενται. Αυτή η ανάγκη εγγύησης της επάρκειας του επαγγέλματος στους πελάτες και στους χρήστες πρέπει να ενεργήσει ως σημαντικό κίνητρο για το επάγγελμα.

5) Οι τομείς όπου απαιτείται η αρχιτεκτονική επέμβαση είναι διάφοροι και πολυάριθμοι. Οι αρχιτέκτονες πρέπει να έχουν την ευκαιρία να εξελίσσουν την εκπαίδευσή τους καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής τους προκειμένου να διατηρήσουν την ικανότητά τους και να αποκτήσουν νέες ικανότητες σε πολλούς διαφορετικούς και ειδικούς τομείς στους οποίους δεν έχουν αρκετές ευκαιρίες συμμετοχής.

Πώς μπορεί η Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Εκπαίδευση να οργανωθεί;

Οι κατευθύνσεις που αναπτύσσονται εδώ προτείνουν μια ευέλικτη προσέγγιση στη CPD για τους αρχιτέκτονες που πρέπει να λάβει υπόψη την ποικιλομορφία των ευρωπαϊκών περιπτώσεων, φωτίζοντας συγχρόνως τους στόχους που πρέπει να επιτευχθούν και τον τρόπο που τα πράγματα μπορούν να γίνουν από κάθε οργάνωση μέλος.

  1. Η προετοιμασία, σε κάθε χώρα, ενός καταλόγου και μιας αξιολόγησης όλων των υφιστάμενων δημόσιων και ιδιωτικών πηγών της CPD, είναι μια ουσιαστική προϋπόθεση για οποιαδήποτε δράση σχετικά με τη CPD
  2. Η έγκριση αυτών των προγραμμάτων CPD πρέπει να δοθεί μόνο μετά από έλεγχο ότι ταιριάζουν με τα ποιοτικά πρότυπα και μια πραγματική επαγγελματική ανάγκη, μέσω μιας επαρκούς διαδικασίας αξιολόγησης.
  3. Να προσφέρει στους αρχιτέκτονες μια εθελοντική προσέγγιση για το CPD βασισμένη σε τρεις αρχές:
  4. α) Παροχή, σε προσιτή μορφή, όλων των πληροφοριών σχετικά με τα προγράμματα CPD, με διαθέσιμα το περιεχόμενο, τις δαπάνες και την οικονομική βοήθεια.

    β) Προτείνοντας στους αρχιτέκτονες να συμμετέχουν σε μία συνεχή προσέγγιση της CPD και επιτρέποντάς τους να καθορίζουν και να υλοποιούν το δικό τους πρόγραμμα CPD. Αυτό το πρόγραμμα CPD πρέπει να αντιστοιχεί στους διαφορετικούς τομείς γνώσης, δίνοντας σε κάθε αρχιτέκτονα την ελευθερία να καθορίζει τη σειρά μαθημάτων του.

    γ) Προτείνοντας στους αρχιτέκτονες να πραγματοποιούν μια ατομική αξιολόγηση του προγράμματος της δικής τους CPD και να την διατηρούν σε μια κατάλληλη μορφή αρχείου.

  5. Να οργανώσει ένα σύστημα αναγνώρισης των προγραμμάτων CDP που πραγματοποιούνται από τους αρχιτέκτονες, προκειμένου να δημιουργηθεί ένας ευρωπαϊκός τίτλος σχετικά με το CPD. Αυτός το τίτλος θα παρέχει, όπως οι διαδικασίες εγγύησης ποιότητας κάνουν, κριτήρια για την αναγνώριση σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Μια διαδικασία κατάλληλη για την κατάσταση και υλοποιημένη σε εθνικό ή ευρωπαϊκό επίπεδο, θα μπορούσε να εγγυηθεί αυτόν τον τίτλο.
  6. Να ενθαρρύνει τις επαγγελματικές αρχιτεκτονικές οργανώσεις, οι οποίες μπορεί να το επιθυμούν, να καταστήσουν τη CPD υποχρεωτική για κάθε ένα από τα μέλη τους. Η ιδιότητα μέλους μιας οργάνωσης υποδηλώνει συνήθως το σεβασμό ενός ιδιαίτερου κώδικα δεοντολογίας και την υιοθέτηση μιας ηθικής προσέγγισης στα πλαίσια της οποίας είναι φυσική η συμμόρφωση με ένα πρόγραμμα CPD.

Πώς χρηματοδοτείται η CDP ;

  1. Προκειμένου να είναι αποτελεσματικό, ένα πρόγραμμα CPD πρέπει να ισορροπεί μεταξύ της προσφοράς και των απαιτήσεων. Είναι απαραίτητο να υπάρχουν οι οικονομικοί πόροι που απαιτούνται ώστε να επιτραπεί η ανάπτυξη της προσφοράς και να ικανοποιηθεί η απαίτηση. Πολλές πηγές υπάρχουν, αλλά δεν χρησιμοποιούνται συχνά με τον καλύτερο τρόπο. Είναι σημαντικό να πραγματοποιηθεί καλύτερη κατανομή αυτών των πόρων για έναν σκοπό: την καθιέρωση της εκπαίδευσης καθ’ όλη τη διάρκεια την επαγγελματικής ζωής.
  2. Μπορούμε αρχικά να καθορίσουμε μερικές από τις διαθέσιμες πηγές χρηματοδότησης. Πρέπει να συγκεντρωθούν ώστε να μάθουμε πώς μπορούν να συμπληρώσουν η μία την άλλη:

α) Συμμετοχή των αρχιτεκτόνων και των αρχιτεκτονικών εταιριών στα πλαίσια της επαγγελματικής τους προσέγγισης.

β) Χρηματοδοτήσεις που προέρχονται από τις κοινές οργανώσεις που συγκεντρώνουν χρήματα για κοινωνικούς λόγους όπως τη CPD

γ) Ιδιωτικές πηγές χρηματοδότησης από ιδιωτικές επιχειρήσεις υλικών ή υπηρεσιών στον τομέα της κατασκευής. Τέτοια χρήματα είναι μέρος της επιχειρηματικής τους δράσης.

δ) Άμεση χρηματοδότηση από δημόσιες αρχές που συμμετέχουν σε κάθε χώρα στην υποστήριξη των δραστηριοτήτων CPD.

ε) Ευρωπαϊκές πηγές χρηματοδότησης που προωθούν και συντονίζουν προγράμματα σχετικά με CPD

Πώς θα έπρεπε αυτές οι οδηγίες να χρησιμοποιηθούν;

Το Συμβούλιο Αρχιτεκτόνων της Ευρώπης είναι πεπεισμένο ότι η δραστηριότητα CPD είναι σχετική με τη μεσοπρόθεσμη και τη μακροπρόθεσμη άσκηση της αρχιτεκτονικής. Κάθε εθνικός οργανισμός έχει τη δική του ιδιαίτερη επαγγελματική ιστορία. Υπάρχει μεγάλη ποικιλία των πρωτοβουλιών CPD σύμφωνα με τις διαφορετικές εθνικές καταστάσεις.

Μια συστηματική προσέγγιση, αρχίζοντας από τα κοινά κριτήρια, είναι επομένως ουσιαστική. Αυτό θα επιτρέψει τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού τίτλου που θα εκφράζει τη διατήρηση ενός υψηλού επιπέδου CPD από τους αρχιτέκτονες.

Αυτό που απαιτείται δεν είναι τίποτα άλλο από μια εθελοντική δέσμευση κάθε οργάνωσης μέλους σε αυτήν την διαδικασία. Αυτή η δέσμευση θα βασίζεται σε μια ηθική προσέγγιση, όχι σε ένα σύστημα ποινών - πάντα δύσκολο να επιβληθούν -. Αυτός ο τίτλος θα αναβαθμίσει το επάγγελμά μας από την άποψη της επάρκειας και της αξιοπιστίας προς την κοινωνία.

Η πραγματοποίηση αυτών των κατευθύνσεων χρειάζεται μια πραγματική και ενεργή στράτευση όλων των οργανώσεων μελών του ACE στην προσέγγιση και τη ανταλλαγή εμπειρίας.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Ο χάρτης ACE για τη CPD που υιοθετήθηκε τον Νοέμβριο του 2001:

ΧΑΡΤΗΣ

ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η ακαδημαϊκή κατάρτιση, η αρχιτεκτονική έρευνα, η επαγγελματική πρακτική και η Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι τα αδιάσπαστα στοιχεία που πρέπει να επιδιωχθούν προκειμένου να υπάρχουν αρχιτέκτονες υψηλού επιπέδου οι οποίοι δημιουργούν, διατηρούν και εξασφαλίζουν το αειφόρο δομημένο περιβάλλον μας. Σε έναν κόσμο όπου η αλλαγή είναι ο κανόνας και οι προσδοκίες της υψηλής απόδοσης αυξάνονται, η αναγκαιότητα Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης είναι σαφής. Κάθε επάγγελμα πρέπει να βρει τη δική του μέθοδο εγγύησης ότι η ιδιότητα μέλους του συμβαδίζει με τις εξελίξεις στους σχετικούς με το επάγγελμα τομείς.

Προετοιμάζοντας τον παρόντα αυτό χάρτη, οι οργανώσεις μέλη του Συμβουλίου των Αρχιτεκτόνων της Ευρώπης, βεβαιώνουν ότι η Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι μια απόλυτη αναγκαιότητα για να διασφαλιστούν οι υποχρεώσεις του επαγγέλματος απέναντι στους πελάτες, την κοινωνία και το μέλλον του. Ο στόχος αυτού του χάρτη είναι να καθοριστούν πέντε σημαντικές αρχές στα πλαίσια της Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που πρέπει να ενσωματωθούν από κάθε υπογράφοντα στην ανάπτυξη των μεμονωμένων προγραμμάτων τους για αυτό το θέμα:

1.

Εγκρίνοντας ένα πρόγραμμα της Συνεχιζόμενη Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, κάθε οργάνωση μέλος πρέπει να εξασφαλίσει ότι η συμμετοχή σε ένα τέτοιο πρόγραμμα είναι μια ηθική υποχρέωση που βασίζεται στον κώδικα δεοντολογίας της για κάθε ένα από τα μέλη της. Σε ορισμένα έθνη θα πρέπει να γίνει εργασία σχετικά με τις νομοθετικές υποχρεώσεις καθιστώντας νομική υποχρέωση για τα μέλη την παρακολούθηση ενός προγράμματος CPD.

2.

Στα πλαίσια της στενότερης εναρμόνισης της επαγγελματικής πρακτικής μεταξύ των οργανώσεων μελών, κάθε οργάνωση μέλος του ACE αναλαμβάνει να ακολουθήσει τις οδηγίες για τη CPD που εκδόθηκαν από το ACE.

3.

Η άσκηση της αρχιτεκτονικής είναι μια εκπαιδευτική αναζήτηση. Οι οργανώσεις μέλη του ACE αναλαμβάνουν να εξασφαλίσουν ότι τα προγράμματα του CPD θα εξασφαλίσουν τρόπους βελτίωσης της αρχιτεκτονικής παιδείας, της καλλιτεχνικής έκφρασης, της τεχνολογικής καινοτομίας, της βελτιστοποίησης της άσκησης και προ πάντων της διατήρησης ενός υψηλού επιπέδου επαγγελματικής ικανότητας στην άσκηση της αρχιτεκτονικής.

4.

Συστήνεται από το ACE ότι κάθε ένας από τους υπογράφοντες αυτόν τον χάρτη θα επιβάλει στα μέλη του υποχρεωτικές ελάχιστες απαιτήσεις για την απόκτηση CPD. Ο στόχος πρέπει να είναι ότι, με αυξανόμενες απαιτήσεις στο μεσοδιάστημα, μέχρι το 2010, όλα τα μέλη των αρχιτεκτονικών οργανώσεων σε ολόκληρη την Ευρώπη, πρέπει να είναι ενήμεροι για τις τεχνικές & νομοθετικές αλλαγές που έχουν επιπτώσεις στην εργασία τους, στη διάρκεια κάθε ημερολογιακού έτους.

5.

Κάθε οργάνωση μέλος αναλαμβάνει να θέσει σε ισχύ τις απαραίτητες οικονομικές και διοικητικές δομές ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι στόχοι αυτού του χάρτη θα υλοποιηθούν.



Αρχή σελίδας